מעוניין במידע אודות שתלים דנטליים?
 מאשר/ת שיועץ ניתוחים יצור עימי קשר ומסכים לתנאי השימוש.

שתלים דנטליים

את המושג שתלים דנטליים שומעים פתאום בכל מקום. רופאי השיניים מהללים אותם ובכל פעם שקוראים על טיפול שיניים כזה או אחר המושג "שתל דנטלי" איכשהו משתרבב לו פנימה. אז בואו נעשה סדר ונסביר אחת ולתמיד מהם שתלים דנטליים, למי הם מתאימים ובאיזה טיפולי שיניים עושים בהם שימוש.

שתלים דנטאליים
שתלים דנטלים הם מעיין ברגים אשר מורכבים בלסת ותפקידם להחליף את שורשי שיניים הטבעיים שמסיבה כלשהי נעקרו או שמעולם לא צמחו. השתל הדנטלי הוא למעשה מעין בורג בצורת גליל המוחדר לעצם הלסת ומשמש כעוגן למבנה אשר אמור לשחזר את השן (דוגמת כתר).

שתלים דנטלים עשויים מטיטניום ולפיכך הם עמידים ביותר, הם עשויים להחזיק מעל 20 שנה וניתן להלביש עליהם תחליף שן בודדת או מערך של מספר שיניים. כיום, טיפולי שיניים העושים שימוש בשתלים דנטלים הם בעלי אחוזי הצלחה של מעל 95%, כאשר מנגד יש שנבצר מהם לעבור את הטיפולים בשל מחירם הגבוה של השתלים, כ- 8500 שקלים לשתל דנטלי אחד, כולל המבנה שיורכב עליו.

למי מתאים טיפול שתלים דנטאליים? 
טיפול שיניים העושה שימוש בשתלים דנטליים נחשב לטיפול בטוח ובעל אחוזי הצלחה גבוהים המתאים למגוון רב של מטופלים הזקוקים להשתלת שיניים.
קיימות מספר אוכלוסיות להן לא מומלץ לעבור את הטיפול בשתלים דנטלים. מדובר באנשים הסובלים מסוכרת, סרטן, ספיגת סידן מואצת, אנשים המקבלים טיפול תרופתי הכולל סטרואידים, חולים שעברו טיפולי הקרנה לאזור ראש צוואר בחמש שנים טרם הטיפול ואנשים המעשנים קבוע. 

עבור חולי לב המקבלים טיפול תרופתי הכולל נוגדי קרישת דם, ניתן להפסיק את הטיפול התרופתי לתקופת טיפול השיניים ואז לבצע את ההשתלה. כמו כן, לאנשים אשר חסר להם מספיק עצם לסת בכדי לקבע בה את השתל, ניתן לבצע קודם הליך החדרת השתל הדנטלי הליך של השתלת עצם, מה שמכונה הרמת סינוס, לצורך עיבוי עצם הלסת.

טיפול בשתלים דנטאליים - מהלך הטיפול
טיפול החדרת שתל דנטאלי נעשה במספר שלבים. בתחילה על הרופא השיניים לאבחן את הבעיה בשן ולבצע בדיקות שונות שמטרתן לבדוק האם עצם הלסת של המטופל תוכל להחזיק שתל דנטאלי. לאחר מכן, ובמידה והמטופל נמצא מתאים, מחדיר הרופא את השתל הדנטאלי בניתוח הנעשה בהרדמה מקומית. שלב זה אינו מלווה בכאב והוא עדין יותר מעקירה.

השלב השלישי כולל המתנה עד שהשתל ייקלט ויתקבע בעצם הלסת. בשלב זה, מחכים עד שהשתל מוכן להרכבת מבנה הקבוע שיהיה תחליף לשן. משך זמן ההמתנה משתנה בהתאם למקום בו הוחדר השתל - עצם לסת תחתונה צפופה יותר מעצם הלסת עליונה ולכן השתל נקלט בה במהירות גדולה יותר, ובהתאם לגישתו של הרופא - הגישה הקלאסית טוענת שיש לחכות מספר חודשים עד להעמסת השתל וגישה אחרת וחדשה יותר טוענת שיש לחכות מספר שבועות בלבד. נציין כי בתקופה האחרונה יותר ויותר רופאים לא מחכים כלל ומעמיסים על השתל ישר עם החדרתו לעצם.

השלב האחרון בטיפול כולל חשיפה של השתל וחיבור המבנה אשר יחזיק את הכתר או את גשר השיניים אשר יותקן עליו. שלב זה כולל לקיחה של מידות שיניו של המטופל והתאמת צבע הכתר או הגשר לצבע שיניו הטבעיות. זה המקום לציין כי ישנם שתלים אשר מראש נשארים חשופים, ואז אין צורך לחשוף אותם בכדי להתקין עליהם את המבנה. שלב זה של הטיפול כולל לפחות שתי פגישות - האחת לצורך לקיחת מידות והתאמת צבע לתחליף השן, והשנייה לצורך התקנת הכתר או הגשר על השתלים.

אורך חיים של שתלים דנטאליים עומד על למעלה מעשרים שנה
כפי שכבר ציינו קודם שתלים דנטלים יכולים להחזיק למעלה מעשרים שנה. בכדי לשמור על עמידותם יש כמובן לשמור על היגיינת הפה וללכת באופן סדיר לרופא השיניים לביקורת ותחזוקה. לעיתים השתל עצמו נותר עמיד אך יש להחליף את הכתר או הגשר בשל שחיקה, שבר או התדרדרות אסתטית.

סיכונים ותופעות לוואי בשימוש בשתלים דנטליים 
נתחיל מזה ששתלים דנטאליים מוחדרים לעצם הלסת בהליך כירורגי ולכן יש סיכוי כי החדרתם תפגע בכלי דם או בעצב ותגרור לאובדן תחושה זמני או קבוע באזור. את הסיכון לתופעה זו ניתן להקטין על ידי ביצוע טופוגרפיה ממוחשבת של העצם ומיפוי העצבים במרחב. תופעות לוואי נוספות כוללות נפיחות, דימום קל וכאב באזור הטיפול, תופעות אשר חולפות עם הזמן.

סיכון שיש לקחת בחשבון אך ניתן למניעה הוא פגיעה בסינוס המקסילרי. במקרים בהם מזהים כי יש חוסר בעצם הלסת וסיכוי לפגיעה בסינוס ניתן לבצע טרם החדרת השתלים טיפול הרמת סינוס. סיבוכים מכאניים הנובעים משבירת ברגים וסיבוכים פתולוגיים כדלקת חניכיים עשויים גם הם לצוץ וניתנים לטיפול.

החלטתם לעשות טיפול שתלים דנטלים? ריכזנו עבורכם עמוד המפרט את תהליך החלמה מטיפול שתלים דנטלים.

מעוניין במידע אודות שתלים דנטליים?
 מאשר/ת שיועץ ניתוחים יצור עימי קשר ומסכים לתנאי השימוש.